W procesie nauczania matematyki, ważnym elementem jest zrozumienie trudnych dla dziecka pojęć matematycznych. Metoda Numicon, jest metodą która może być wykorzystywana do wprowadzania w świat matematyki zarówno uczniów zdolnych, jak również uczniów z problemami w nauce tej edukacji.
PAMIĘTAJMY!!! Matematyki może nauczyć się każdy. Trzeba tylko na nią uwrażliwiać dzieci od najmłodszych lat. Należy stwarzać warunki do poszerzania zakresu doświadczeń dziecka, by mogło samodzielnie dostrzegać związki, zależności, regularności, prawidłowości, schematy, by potrafiło uogólniać, wnioskować, kodować. Te umiejętności są niezbędną podstawą do samodzielnego radzenia sobie z matematyką. W połączeniu z sytuacjami zadaniowymi będą intensywnie wspomagać rozwój umysłowy dziecka i wprowadzać w świat matematyki. Jeśli dodamy jeszcze atrakcyjną pomoc dydaktyczną to poznawanie matematyki stanie się wspaniałą zabawą. Taką możliwość dają nam klocki Numicon. Ich pomysłodawcą jest angielski dydaktyk matematyki Tony Wing. Opracowana przez brytyjskich naukowców metoda Numicon opiera się na poglądach J. Brunera i J. Piageta dotyczących wspomagania rozwoju czynności umysłowych ważnych dla uczenia się matematyki. Wizualne odwzorowanie liczb pomaga dzieciom w zrozumieniu matematyki i zachęca do jej poznawania. To klocki, które pomagają dzieciom przyswoić sobie pojęcie liczby i zależności między liczbami. Poprzez odpowiednie ćwiczenia i zadania, które mają formę zabawy, odbywają się w ruchu, z wykorzystaniem wielu elementów manipulacyjnych na konkretach dziecko zdobywa bogate doświadczenia.
Klocki są tak zaprojektowane, aby mogły być wykorzystywane przez dzieci w różnym wieku, o różnym stopniu zdolności czy umiejętności. Klocki Numicon dają uczniom możliwość zauważania pewnych prawidłowości i odkrywania zasad poprzez manipulację, przyglądanie się i codzienne ich używanie. Numicon to system kształtów, który został zaprojektowany tak, by bez użycia graficznego znaku przedstawić liczby i zobrazować zależności, jakie zachodzą między nimi. Specjalne kształty, odpowiadające liczbom od 1 do 10, zostały zaprojektowane tak, by bez użycia symbolu graficznego istniała możliwość przedstawienia liczb i relacji między nimi. Kształty z otworami dla każdej liczby zachowują zasadę grupowania otworów „w pary”, dlatego ułożenie kształtów w kolejności pozwala dziecku zauważyć ważną zależność między liczbami, np. fakt, że każda następna liczba jest o jeden większa od poprzedniej i każda poprzedzająca o jeden mniejsza. W dalszej pracy dziecko samo zauważy w jaki sposób m.in. z dwóch czwórek powstaje osiem, a jak trzy dwójki tworzą sześć. Wyjątkowość klocków Numicon to wizualizacja abstrakcyjnych pojęć matematycznych, których dzieci po prostu nie rozumieją.
Klocki Numicon pozwalają dziecku zobaczyć i poczuć, jak elementy łączą się ze sobą. Poprzez manipulowanie elementami, budowanie konstrukcji, dopasowywanie kształtów oraz zabawy z użyciem woreczka, wchodzącego w skład zestawu dziecko doświadcza liczb w dwojaki sposób: dotykiem i wzorkiem.
Metoda Numicon pozwala nauczycielowi planować indywidualną pracę z dzieckiem w zależności od stopnia jego umiejętności, możliwości i zainteresowań, tak więc może wspierać zarówno dzieci zdolne, jak i te ze specyficznymi trudnościami i deficytami.
Wykorzystanie klocków Numicon daje dzieciom pewność siebie pod względem myślenia i rozumowania matematycznego. Dzięki kolorowym klockom Numicon nauka staje się dla dziecka przyjemna, a na dodatek przynosi dobre rezultaty.
{phocagallery view=category|categoryid=9|limitstart=0|limitcount=7|displayname=0|displaydetail=0|displaydownload=0|displaybuttons=0|displaydescription=0|displayimgrating=0}